У ДПС розповіли як діяти платнику, який став жертвою шахрайства під час зовнішньоекономічної діяльності
Звертаємо увагу суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності на поширений шахрайський механізм: підприємство укладає контракт з нерезидентом, перераховує оплату за товар, однак кошти надходять не постачальнику, а третім особам через втручання в електронну переписку. У таких випадках ДПС рекомендує:
1. Негайно зверніться до правоохоронних органів. Відкриття кримінального провадження – це перший крок для документального підтвердження шахрайських дій.
2. Зверніться до суду чи арбітражу щодо примусового стягнення боргу з нерезидента. Це дозволить зупинити граничні строки розрахунків у сфері ЗЕД та нарахування пені відповідно до Закону № 2473 (ч. 7 ст. 13).
3. Перевірте, чи є можливість отримати сертифікат форс-мажору від ТПП України або уповноваженого органу в країні нерезидента. Він має містити причинно-наслідковий зв’язок із неможливістю виконання зобов’язань. Це дозволить зупинити строки розрахунків відповідно до Закону № 2473 (ч. 6 ст. 13).
4. Інформуйте податковий орган про ситуацію. Надішліть у податковий орган за місцем реєстрації пояснення із наданням копій заяв, листування та постанови про відкриття кримінального провадження, сертифікату про форсмажорні обставини, документи щодо прийняття до розгляду судом, міжнародним комерційним арбітражем позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованості.
5. Фіксуйте все через Електронний кабінет. Якщо ви подаєте звітність в електронному вигляді, то є підстави для проведення перевірки без окремих паперових заяв. Важливо: пеню за порушення строків розрахунків у ЗЕД-операціях нараховують лише у випадку, коли відсутні докази форс-мажору або не подано позов про стягнення заборгованості. Рішення приймається за результатами документальної перевірки. Порада: дійте швидко, фіксуйте документи, комунікуйте з підрозділами ДПС – це допоможе уникнути фінансових наслідків та довести добросовісність платника. Пресслужба Головного управління ДПС у Чернігівській області